Щодо підготовки до ОЗП 2023/2024 та забезпечення об’єктів критичної інфраструктури електричною енергією
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП), повідомляє, що наприкінці червня поточного року Верховна Рада України прийняла Закон України № 3220 «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та «зеленої» трансформації енергетичної системи України», яким передбачено внесення змін до Законів України в частині подальшого реформування ринку електричної енергії.
Так Закон України «Про ринок електричної енергії» (далі – Закон) доповнюється розділом IV2 «АГРЕГАЦІЯ». Згідно з визначенням агрегація - діяльність на ринку електричної енергії, що здійснює суб’єкт господарювання, пов’язана з об’єднанням електроустановок, призначених для виробництва та/або споживання, та/або зберігання електричної енергії з метою купівлі- продажу електричної енергії, надання допоміжних послуг та/або послуг з балансування на ринку електричної енергії.
Для виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії на когенераційних установках та надання послуг на ринку електричної енергії, агрегована група має певні переваги, зокрема:
- можливість зменшити витрати за небаланси електричної енергії;
- гарантувати більш стабільний дохід від наданих допоміжних послуг та/або діяльності на ринку електричної енергії;
- не потребує ліцензування у випадку наявності ліцензії з виробництва електричної енергії.
До складу одиниці агрегації не можуть входити електроустановки, що призначені для виробництва електричної енергії, встановлена потужність яких перевищує 20 МВт.
Одиниця агрегації функціонує на ринку електричної енергії як єдина електроустановка з інтегрованими технічними параметрами та виконує графіки та команди оператора системи передачі.
Також відповідно до пункту 7 статті 25 Закону виробники електричної енергії, що здійснюють виробництво електричної енергії на когенераційних установках потужністю до 20 МВт, мають право здійснювати електрозабезпечення електроустановок власних об’єктів критичної інфраструктури мережами внутрішнього електрозабезпечення за умови організації комерційного обліку електричної енергії та об’єднання їх однією площадкою вимірювання.
Відповідно до пункту 8 статті 25 Закону виробники електричної енергії, що здійснюють виробництво електричної енергії на когенераційних установках потужністю до 20 МВт, мають право здійснювати електрозабезпечення електроустановок об’єктів критичної інфраструктури за погодженням з органами місцевого самоврядування за умови організації комерційного обліку згідно з вимогами Кодексу комерційного обліку електричної енергії та відсутності встановлених на таких об’єктах критичної інфраструктури генеруючих установок. Такі електроустановки об’єктів критичної інфраструктури та генеруючих об’єктів виробників електричної енергії, що здійснюють виробництво електричної енергії на когенераційних установках потужністю до 20 МВт, можуть бути приєднані до електричних мереж оператора системи передачі або оператора системи розподілу, та повинні мати окремі точки комерційного обліку. Одночасне живлення таких електроустановок об’єктів критичної інфраструктури від генеруючих об’єктів виробників електричної енергії, що здійснюють виробництво електричної енергії на когенераційних установках потужністю до 20 МВт, та мереж оператора системи передачі або оператора системи розподілу не допускається. Зміна джерела живлення електроустановок об’єктів критичної інфраструктури дозволяється з початку наступної розрахункової доби, якщо така зміна не пов’язана з обмеженням та/або аварійним припиненням розподілу або передачі електричної енергії оператором системи протягом поточної доби чи з аварійними зупинками такої когенераційної установки потужністю до 20 МВт поточної доби. Не дозволяється здійснювати живлення об’єктів критичної інфраструктури від когенераційних установок потужністю до 20 МВт: без технічних засобів, що унеможливлюють одночасне живлення об’єктів критичної інфраструктури від когенераційних установок потужністю до 20 МВт та мереж оператора системи передачі або оператора системи розподілу; без організації комерційного обліку електричної енергії.
Слід звернути увагу, що використання когенераційних установках (теплоелектроцентралей) у сфері теплопостачання є найбільш економічно вигідною технологією виробництва теплової енергії, оскільки під час комбінованого виробництва електричної та теплової енергії на
теплоелектроцентралях досягається суттєва економія паливно-енергетичних ресурсів. Впроваджуючи когенераційні установки на підприємствах теплокомуненерго можливо забезпечити безперебійність в теплопостачанні та електропостачанні не тільки на такому об’єкті генерації, а й у разі підключення до когенераційні установки об’єктів критичної інфраструктури, забезпечувати і їх сталу роботу та проходження опалювано-зимового періоду. Розвиток таких схем, з використання когенераційних установок, покращує безпеку постачання електричної енергії на об’єктах критичної інфраструктури та стійкість забезпечення енергією у разі відключень протягом опалювано-зимового періоду.
Підприємство оператор такої когенераційної установки має право продавати, відповідно до положень Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють роботу ринку електричної енергії, вироблену ним електричну енергію на організованих сегментах ринків електричної енергії. Крім того, за умови дотримання вимог положень чинного законодавства, може приймати участь у конкурсах на надання допоміжних послуг та/або послуг з балансування на ринку електричної енергії, а також реалізовувати електричну енергію через трейдерів та/або за двосторонніми договорами.